Me suomalaiset suhtaudumme usein alentuvasti itseämme kohtaan, eikä kansallista itsetuntoammekaan voi kuvata parhaimmaksi mahdolliseksi. Usein ajatellaan, että olemme hiljaisia jöröjä emmekä pysty kevyeen small talkiin, kuten muut maailmankansalaiset. Suomalainen työntekijä ratkaisee ongelmat itsenäisesti eikä vaivaa muita omilla ongelmillaan. Apua ei tarvita ja yksin on pärjätty ennenkin.
Nämä ennakkoluulot ja stereotypiat eivät onneksi pidä paikkaansa ainakaan suomalaisen yritystapahtumien yleisön osalta. Työskennellessäni Prospectumin myyntipäällikkönä reilun vuoden verran pääsin viettämään useita satoja työtunteja erilaisissa yritystapahtumissa ja lukemaan yleisön lähettämiä viestejä Viestiseinä®-palveluun. Työni myötä viestien sisältö ja niiden erilaiset merkitykset alkoivat todella kiinnostaa itseäni ja halusin perehtyä asiaan tarkemmin. Päätin tutkia opinnäytetyössäni yli 500 viestin sisältöä, jotka lähetettiin yleisön toimesta Viestiseinä®-palveluun kolmessa erilaisessa yritystapahtumassa.
Opinnäytetyöni tutkimustuloksien perusteella voin todeta, että suomalainen yritystapahtumien yleisö on erittäin aktiivista ja osallistuu keskusteluun monipuolisesti. Luokittelin viestejä työssäni niiden samankaltaisten sisältöjen ja merkitysten perusteella. Näin sain käsityksen siitä, millaisia erilaisia viestityyppejä suomalaisissa tapahtumissa lähetetään.
Listasin tunnistamani kolme suurinta viestiluokkaa tähän suuruusjärjestyksessä:
- Kysymykset
Esimerkkiviesti: ”Soteuudistusta on nyt pohdittu kauan ja hartaasti. Koska tähän saadaan ratkaisuja ja miten ne tulevat vaikuttamaan Porin alueen sairaaloihin?”
- Mielipiteet
Esimerkkiviesti: ”Digitalisaatio ja IOT tulevat vaikuttamaan liiketoiminnan kaikilla osa-alueilla kulutustottumuksista tuotantoon. Meidän kannattaa olla proaktiivisia asian suhteen.”
- Siteeraukset
Esimerkkiviesti: ”@poliitikko puhuu asiaa vaalipaneelissa. Fantastista duunia ja Suomi nousuun yhteispelillä! Kaikki tarvitaan yhteisiin talkoisiin #vaalit2015”
Vinkkejä järjestäjälle
Tutkimustulosten perusteella suomalainen yritystapahtumien yleisö esitti aktiivisesti kysymyksiä sekä omia mielipiteitään tapahtumien aikana. Luennoitsijaa myös siteerattiin viesteissä usein. Lopulta kolme suurinta viestiluokkaa olivat melko odotettuja, tosin viestien määrä sekä kysymykset suurimpana viestiluokkana yllättivät minut. Alla on kolme vinkkiäni yritystapahtumaa suunnittelevalle, jotka on johdettu tutkimustuloksista.
- Kysymyksiä tullaan esittämään, joten ota se huomioon aikataulutusta suunnitellessa. Luennoitsijoita kannattaa myös informoida tästä ennen tapahtumaa.
- Yleisö esittää runsaasti omia mielipiteitä yritystapahtumissa, joista juontajan kannattaa poimia herkullisimmat ja hyödyntää niitä omissa spiikeissään tapahtuman aikana.
- Luennoitsijoiden siteeraaminen on tyypillistä yritystapahtumissa, joten puhujiksi kannattaa valita henkilöitä, jotka herättävät keskustelua. Jos luennoitsija on itse aktiivinen somessa, se ruokkii myös yleisön osallistumista.
Tutkimusta tehdessä huomasin iloisena yllätyksenä, että suomalainen yleisö on oikeasti aika hauskaa porukkaa ja me käytämme huumoria suhteellisen paljon tehokeinona yritystapahtumissa. Yleisö ei myöskään antanut kokemiensa epäkohtien mennä läpi sormien, vaan niihin puututtiin tiukoilla kriittisillä kommenteilla eikä CAPS LOCKIA ja huutomerkkejä säästelty! Mikäli osallistava tapahtumaviestintä ja tutkimuksen tulokset kokonaisuudessa kiinnostavat enemmän, ne löytyvät täältä.
Yhteenvetona voin sanoa, että suomalainen yritystapahtumien yleisö on aktiivinen ja osallistuu keskusteluun monipuolisesti. Stereotypiat suomalaisista tuppisuista ei missään nimessä pidä paikkaansa. Keskustelua on usein viihdyttävä seurata ja aina välillä löytää itsensä nauramassa ääneen. Haluankin kiittää kaikkia asiakkaita, joiden tapahtumissa olen ollut ja työkavereita, jotka ovat sen mahdollistaneet. Nyt on aika suunnata onnellisena kohti kesälaitumia sekä uusia tapahtumia.